website bouwen waar beginnen

Website bouwen waar beginnen 

2 januari 2023

Tijdbeleving is een raar ding. Helemaal als het hele jaar nog voor ons ligt. Dan voelt het alsof we zeeën van tijd hebben. Dit terwijl we nog geen week geleden gestrest bezig waren om zaken nog dit jaar af te ronden.

Dit komt omdat onze hersenen erin zijn getraind om zo efficiënt mogelijk te werken zo las ik in de krant de afgelopen week. Dat betekent dat we dingen die we als urgent ervaren als eerste willen doen. 

Als ondernemer met een bestaande website zou er bijv. een belletje moeten gaan rinkelen als je 1 van onderstaande signalen ziet op je website:

  • Je website is 3-5 jaar geleden gebouwd. De levensduur van een website is 3-5 jaar omdat de techniek zich blijft ontwikkelen.
  • Draait je website op de nieuwste PHP versie? Zo niet dan bestaat de kans dat je website/plugins/thema verouderd is en aan vervanging toe is. Versie 7.4 is sinds vorige maand EOL (= end of live wat betekent dat er geen veiligheidsupdates meer worden uitgevoerd)
  • Is de lay-out gedateerd in vergelijking met andere websites? 
  • Maak je nog gebruik maakt van de classic editor? Deze wordt tot 2024 nog onderhoud, daarna is onzeker wat ermee gebeurd. De gutenberg editor is in plaats van de classic editor gekomen.
  • Werken dingen niet meer op je website? (al kan dat meerdere oorzaken hebben)
  • Is je website traag qua laadtijd? (al kan dat meerdere oorzaken hebben)

Merk je 1 of meerdere van deze (urgente!) signalen? Dan is je website aan vervanging toe.

Gratis checklist website bouwen

Even terug naar het onderwerp tijdsbeleving. Het betekent ook dat onze hersens soms denken dat iets urgent is terwijl het dat niet is. Daarnaast hebben we nog steeds een keuze ook als onze hersenen iets urgent vinden. We kunnen besluiten dat urgente uit te stellen. 

Het bouwen van een website is één van die dingen die we als ondernemer vaak voor ons uitschuiven. Het kost zoveel tijd, geld en energie. Dat is allemaal waar. Maar stel je eens voor hoeveel plezier je eraan beleeft als de website eenmaal af is. En/of als er aanvragen via je website binnenkomen.

We zijn ook geneigd dingen voor ons uit te schuiven als we niet weten waar we moeten beginnen. Daarom heb ik een checklist gemaakt van dingen waar je aan moet denken bij het bouwen van een website. Doe er je voordeel mee!

1. Hosting en domeinnaam 

Bij een domeinnaam is het belangrijk dat je je bedrijfsnaam vastlegt. Niet alleen de .nl versie maar ook de .com. En evt ook de versie met streepjes. (www.mijn-domeinnaam.nl) Op die manier weet je zeker dat niemand er met jouw bedrijfsnaam vandoor gaat. 

Let er bij hosting vooral op waar de server staat. Staat deze niet in Nederland dan heeft dat een nadelig gevolg voor je positie in Google. Daarnaast is een snelle hosting van groot belang. Een snelle laadtijd is beter voor de ranking in Google. LiteSpeed hosting is de snelste hosting die op dit moment beschikbaar is.

hosting en domeinnaam

2. Welk CMS

Er zijn verschillende Content Management Systemen (CMS) voor een website. Drupal, Joomla en WordPress zijn de bekendste. Voordeel van een CMS is dat je gemakkelijk zelf content (=tekst, foto’s) kunt vervangen of toevoegen. Is dat niet van belang dan kun je ook een website (laten) maken in html. Zelf maak ik alleen gebruik van WordPress. De rest van de checklist gaat er dan ook vanuit dat je WordPress als CMS gebruikt.

3. Doel website 

Wat wil je bereiken met je website? Is het doel vooral zichtbaar zijn op het internet zodat je klanten kunt doorverwijzen naar je website voor informatie dan is de functie meer als in een brochure of visitekaartje.

Is het echter met name de bedoeling dat je gevonden wordt via de zoekmachines dan is het van belang dat de teksten Search Engine Optimized (SEO) zijn zodat je een hoge positie krijgt.

4. Logo

Een logo is onmisbaar voor je bedrijf. Het is een onderdeel van je branding. Je kunt zelf een logo maken mbv gratis online logo programma’s. Dat is het goedkoopst. Ik raad je echter aan wat meer geld in je logo/huisstijl te steken. In dit artikel legt Tim Uunk,  een grafische designer met wie ik soms samenwerk, uit waarom. 

5. Structuur 

Het is goed om van tevoren na te denken over de structuur van je website. Welke pagina’s gaan er komen. Wat moet er in het menu komen te staan. Zorg ervoor dat dit goed crawlbaar is voor de zoekmachine bots. Heb je bijvoorbeeld een hoofditem ‘Diensten’ met daaronder als sub-items je diensten zorg er dan voor dat het hoofditem een zgn. dode link is. Dat is een link die nergens heen gaat. Alleen dan worden je sub-items ook gecrawlt. Doe je dit niet dan stopt de bot bij de pagina diensten met crawlen en loop je het risico dat de sub-items pagina’s niet of minder goed worden geïndexeerd. 

6. Doelgroep

Voor welke doelgroep is je website? Kinderen, tieners of volwassenen? Mannen of vrouwen? Jongvolwassenen of senioren? Dit is van belang voor de sfeer van je website.  Als deze niet matcht met de doelgroep dan zullen bezoekers op je website afhaken.  

doelgroep

7. Web teksten 

Vraag je af of je de web teksten zelf wilt gaan schrijven of dat je hiervoor iemand inhuurt. Hou in je schrijfstijl rekening met je doelgroep. Kies voor de u of jij stijl en voor dat consequent door.

Vraag je ook af of je wilt dat deze teksten SEO geoptimaliseerd moeten zijn ja of nee. Dat hangt af van het doel van je website (zie 3)

8. Afbeeldingen 

Het beste is om eigen afbeeldingen te gebruiken.  Het is ook mogelijk (gratis) stockfoto’s te gebruiken en/of een mix van eigen afbeeldingen en stockfoto’s. 

Let in elk geval op de rechten en gebruik foto’s die passen bij de sfeer en de doelgroep van de website. 

9. Kleurschema

Zelf maak ik altijd gebruik van de kleuren uit het logo. Je kunt ook inspiratie opdoen op een site zoals https://www.colourlovers.com/

Voor het kiezen van complementaire kleuren kun je gebruik maken van https://color.adobe.com/.

10. Lettertype 

Ook voor het lettertype kijk ik naar het logo. Het handigst is het om google fonts te gebruiken.  Maar Adobe lettertypes kunnen doorgaans ook gemakkelijk aan een website worden toegevoegd. 

Wil je voor de headings een ander lettertype gebruiken dan voor de paragraaf tekst? Kijk dan eens op https://www.fontpair.co/ om lettertypes uit te kiezen die goed bij elkaar passen. 

Lettertype

11. Bouwen

Nu je al deze voorbereidingen hebt gedaan kun je de website gaan bouwen. Vraag je af of je dat zelf wilt gaan doen. Uiteraard is dat mogelijk. Met pagebuilders zoals bijv Kadence theme en blocks kun je zonder kennis van code zelf een website bouwen. Het is echter de vraag of je daar tijd in kunt/wilt steken. Er is een learning curve. Hou er rekening mee dat je tijd zult moeten investeren in het kijken van tutorials op YouTube. Afhankelijk van je wensen zul je de premium versie moeten aanschaffen van een theme of pagebuilder.

Mocht je het bouwen van je website willen uitbesteden neem dan contact op om te overleggen over de mogelijkheden. 

12. Aanpassingen 

Of je je website nu zelf bouwt of laat bouwen het is goed om de website zo op te zetten dat er later gemakkelijk aanpassingen kunnen worden gedaan. Dat kunnen aanpassingen zijn qua tekst of foto’s.  Maar ook toevoegingen van een blogpost of review. Worden deze toevoegingen automatisch zichtbaar op de website? Als alles goed is ingericht dan wel.

13. Onderhoud

Nadat je website live staat is het belangrijk dat je WordPress, thema en plug-ins maandelijks update. Er worden regelmatig wijzigingen doorgevoerd in deze onderdelen. Dit kunnen wijzigingen zijn m.b.t veiligheid maar ook nieuwe mogelijkheden in de onderdelen omdat deze vaak worden doorontwikkeld. Doe je dit niet dan geef je hackers meer achterdeurtjes om je website te hacken.

Een ander punt bij het onderhouden van een website is het maken van een back-up. Doe dit altijd voordat je WordPress, thema of plug-ins gaat updaten. Als er dan iets misgaat heb je een back-up die je kunt terugzetten. 

Als laatste is het ook belangrijk om je PHP versie regelmatig bij te werken. Versie 7.4 is sinds december 2022 EOL. (= end of live wat betekent dat er geen veiligheidsupdates meer worden uitgevoerd) De meeste thema’s, plugins en pagebuilders werken met php 8.1. 

Belangrijk: Check bij een update of wijziging altijd of je website nog goed werkt!

Wil je het onderhoud aan je website liever uitbesteden? Neem dan contact op voor de mogelijkheden. 

14 Aanmelden bij Google

Ik raad je aan je aan te melden bij Google business. Dit is van belang voor je vindbaarheid in de zoekmachines. 

Om je website sneller te laten indexeren in Google kun je je website aanmelden bij Google search Console. 

Als je wilt weten hoeveel bezoekers er op je website komen en op welke pagina’s dan kun je gebruik maken van Google Analytics. Hiervoor moet je een tracking code op je website plaatsen.