Het belang van een goed logo & consistente huisstijl
Door Tim Uunk
De presentatie van jouw bedrijf naar de buitenwereld is tegenwoordig erg belangrijk.
Als bedrijf wil je een goede indruk maken en een bepaald gevoel achterlaten bij je doelgroep. Een sterk logo en consistente huisstijl helpen je hierbij.
Een goed logo
Het logo is voor de klant veelal de eerste kennismaking met jouw bedrijf. Je kunt het logo dus eigenlijk zien als vertrekpunt van de huisstijl en bepalend onderdeel voor de eerste indruk. Een goed logo onderscheidt je van andere bedrijven en je kan ermee laten zien voor welke waarden jouw bedrijf, product of jij als persoon staat. Zo kun je bijvoorbeeld met bepaalde kleuren in combinatie met een lettertype en beeldmerk al de indruk geven of jouw bedrijf exclusief, toegankelijk, duurzaam, traditioneel, modern, zakelijk of juist jong en speels is.
De huisstijl
De huisstijl, of ‘corporate identity’ is de wijze waarop een bedrijf zich op een visuele manier presenteert. Door gebruik te maken van een vast kleurenschema, iconen, lettertypes, vormen en andere stijlelementen zorg je voor herkenbaarheid. Een goede huisstijl geeft weer waar het bedrijf voor staat en de huisstijlonderdelen dienen altijd op dezelfde manier te worden doorgevoerd. Binnen de huisstijl spreek je over huisstijlelementen en huisstijldragers. Met de huisstijlelementen bepaal je de visuele identiteit welke terugkomt op alle huisstijldragers. Hieronder enkele voorbeelden:
Huisstijlelementen
- Het logo
- Kleur
- Typografie
- Vorm
- Beeld
- Taalgebruik / tone-of-voice
Huisstijldragers
- Visitekaartjes
- Briefpapier
- Website
- Flyer
- Social media
- Banners
Het is belangrijk om de consistentie van de huisstijl te waarborgen. Vaak spreekt men dan over het bewaken van de huisstijl. Maar wat is dat eigenlijk?
Om het – bewaken van de huisstijl – goed te laten verlopen wordt een huisstijl vaak vastgelegd in een huisstijlhandboek / styleguide. Hierin staat uitgelegd hoe de huisstijlelementen precies moeten worden toegepast op de verschillende huisstijldragers. Moet het logo bijvoorbeeld links of rechts op de website? Hoeveel pixels moet je precies om het logo vrijhouden? Welk lettertype gebruik je op het briefpapier? De consistentie is essentieel voor de eenheid, rust en herkenbaarheid.
Maar dit betekent natuurlijk niet dat een huisstijl altijd hetzelfde moet blijven. Ook een logo of website heeft weleens een nieuw jasje nodig. Dit noem je ook wel rebranden. Koerswijziging, reputatie, verandering van eigenaar, een fusie of een verouderde huisstijl zijn enkele redenen waarom rebranding nodig kan zijn.
Kortom, een professionele & consistente huisstijl:
- Is een bepalend onderdeel van de identiteit en het imago
- Draagt de kernwaarden uit
- Versterkt de naamsbekendheid van het bedrijf
- Zorgt voor binding en herkenning met jouw doelgroep
- Onderscheidt je bedrijf / merk ten opzichte van de concurrentie
- Wekt vertrouwen in jouw merk, diensten en / of product(en)
Wil jij ook een professioneel logo of waardevolle (vernieuwde) huisstijl? Of wil je gewoon eens sparren om te kijken wat ik voor je kan betekenen? Neem dan gerust contact op